De Stichting Sierk Schröder is de auteursrechthebbende op alle kunstwerken van Sierk Schröder

Home | Persberichten | Persbericht tentoonstelling Sierk Schröder Boskoop

Overzichtstentoonstelling Sierk Schröder

Een groot succes was het

Overrompelend indrukwekkend! Dit is genieten van iets geweldigs! Een van de vele reacties op de overzichtstentoonstelling in het Floragebouw te Boskoop, van 18 september t/m 10 november 2010.

Een groot succes was het! Vele duizenden bezoekers uit alle delen van het land, en zelfs uit Belgie, genoten van de overzichtstentoonstelling van het werk van Sierk Schröder. Onder de bezoekers waren opvallend veel kunstenaars en studenten van de Academies van Beeldende Kunsten.

Impressie van de expositie in het Foragebouw te Boskoop

De reacties waren vrijwel steeds ontroerend. Niet alleen betrof dat de veelzijdige verzameling van 86 werken, maar ook de bijzondere inrichting van de expositie en de uitstekende verlichting, waardoor de werken schitterend tot hun recht kwamen. En dat alles in een prachtig gerestaureerd monumentaal Rijksmonument, kort voor de aanvang van de expositie officieel geopend door hare Majesteit.

Vanaf de bovenverdieping, te bereiken via gietijzeren wenteltrappen aan beide zijden van de zaal, was er een spectaculair uitzicht op de benedenzaal. Langs de galerijen hingen de portretten. Op de expositieruimte die daarop aansloot hing weer veel vrij werk, terwijl tegen de balustraden zitjes waren geplaatst. Daar kon men de bewonderde werken even rustig op zich laten inwerken en de expositieruimte van benedenzaal tot aan de hoge plafonds met hun fraaie Art-Deco luchters in volle glorie aanschouwen. De aantekenboeken op de tafels waren bestemd voor schriftelijke reacties. Die waren talrijk en zonder uitzondering uitermate lovend. Klik hier voor een willekeurig aantal van die reacties. Ook de pers was lovend met als waardering het maximale aantal sterren: Het wordt tijd dat de grote musea inzien dat een overzicht van de Nederlandse twintigste eeuw incompleet is zonder het werk van Schröder, schreef Bertjan ter Braak in de Telegraaf.

Veel waardering was er ook voor de vrijwilligers. Zesendertig dames en heren, die met veel passie zich inzetten voor het welslagen van de expositie. Bezoekers werden hartelijk verwelkomd, geadviseerd over de te nemen route en werden vriendelijk - met kennis van zaken - te woord gestaan bij vragen. De tafels voor de verkoop van boeken, posters, documentaire-films en kaarten werden continu bemand door meerdere vrijwilligers. Het recent verschenen boek 'Sierk Schröder', ingeleid door Antoine Bodar, toont een groot aantal van de geëxposeerde werken, op groot formaat.

Op 10 november eindigde de tentoonstelling. Tot die datum namen de bezoekersstromen dagelijks alsmaar toe, velen op recommandatie van eerdere bezoekers. En niet zelden kwamen bezoekers voor de tweede of derde keer. Spijtig genoeg werd de duur van de expositie niet met een aantal weken verlengd.

Het is de mooiste expositie van het werk van Sierk Schröder ooit, zei mevrouw Schröder vol enthousiasme, tijdens de opening door Prof.Dr. J.C. (Jan) Terlouw op 17 september. Mijn man zou het daarmee eens geweest zijn, voegde ze eraan toe.

De overzichtstentoonstelling werd georganiseerd door de Stichting Sierk Schröder in samenwerking met het Floratheater, Boskoop